Pagina pacientului

(Drepturi și Obligații)

 

 

 

 
 

 

  

  Drepturile pacientului  
  Pacientii au dreptul la īngrijiri medicale de cea mai inalta calitate de care societatea dispune, īn conformitate cu resursele umane, financiare si materiale.
Pacientul are dreptul de a fi respectat ca persoana umana, fara nici o discriminare.

Dreptul pacientului la informatia medicala.

Pacientul are dreptul de a fi informat cu privire la serviciile medicale disponibile, precum si la modul de a le utiliza.
Pacientul are dreptul de a fi informat asupra identitatii si statutului profesional al furnizorilor de servicii de sanatate.
Pacientul internat are dreptul de a fi informat asupra regulilor si obiceiurilor pe care trebuie sa le respecte pe durata spitalizarii.
Pacientul are dreptul de a fi informat asupra starii sale de sanatate, a interventiilor medicale propuse, a riscurilor potentiale ale fiecarei proceduri, a alternativelor existente la procedurile propuse, inclusiv asupra neefectuarii tratamentului si nerespectarii recomandarilor medicale, precum si cu privire la date despre diagnostic si prognostic.
Pacientul are dreptul de a decide daca mai doreste sa fie informat īn cazul īn care informatiile prezentate de catre medic i-ar cauza suferinta.
Pacientul are dreptul de a cere īn mod expres sa nu fie informat si de a alege o alta persoana care sa fie informata īn locul sau.
Rudele si prietenii pacientului pot fi informati despre evolutia investigatiilor, diagnostic si tratament, cu acordul pacientului.
Pacientul are dreptul de a cere si de a obtine o alta opinie medicala.
Pacientul are dreptul sa solicite si sa primeasca, la externare, un rezumat scris al investigatiilor, diagnosticului, tratamentului si ingrijirilor acordate pe perioada spitalizarii.

Consimtamāntul pacientului privind interventia medicala.

Pacientul are dreptul sa refuze sau sa opreasca o interventie medicala asumāndu-si, īn scris, raspunderea pentru decizia sa; consecintele refuzului sau ale opririi actelor medicale trebuie explicate pacientului.
Cānd pacientul nu īsi poate exprima vointa, dar este necesara o interventie medicala de urgenta, personalul medical are dreptul sa deduca acordul pacientului dintr-o exprimare anterioara a vointei acestuia.
Īn cazul īn care pacientul necesita o interventie medicala de urgenta, consimtamāntul reprezentantului legal nu mai este necesar.
Īn cazul īn care se cere consimtamāntul reprezentantului legal, pacientul trebuie sa fie implicat īn procesul de luare a deciziei atāt cat permite capacitatea lui de īntelegere.
Īn cazul īn care furnizorii de servicii medicale considera ca interventia este īn interesul pacientului, iar reprezentantul legal refuza sa īsi dea consimtamāntul, decizia este declinata unei comisii de arbitraj de specialitate.
Comisia de arbitraj este constituita din 3 medici pentru pacientii internati īn spitale si din 2 medici pentru pacientii din ambulator.
Consimtamāntul pacientului este obligatoriu pentru recoltarea, pastrarea, folosirea tuturor produselor biologice prelevate din corpul sau, īn vederea stabilirii diagnosticului sau a tratamentului cu care acesta este de acord.
Consimtamāntul pacientului este obligatoriu īn cazul participarii sale īn īnvatamāntul medical clinic si la cercetarea stiintifica. Nu pot fi folosite pentru cercetare stiintifica persoanele care nu sunt capabile sa īsi exprime vointa, cu exceptia obtinerii consimtamāntului de la reprezentantul legal si daca cercetarea este facuta si īn interesul pacientului.
Pacientul nu poate fi fotografiat sau filmat īntr-o unitate medicala fara consimtamāntul sau, cu exceptia cazurilor īn care imaginile sunt necesare diagnosticului sau tratamentului si evitarii suspectarii unei culpe medicale.

Dreptul la confidentialitatea informatiilor si viata privata a pacientului.

Toate informatiile privind starea pacientului, rezultatele investigatiilor, diagnosticul, prognosticul, tratamentul, datele personale sunt confidentiale chiar si dupa decesul acestuia.
Informatiile cu caracter confidential pot fi furnizate numai īn cazul īn care pacientul īsi da consimtamāntul explicit sau daca legea o cere īn mod expres.
Īn cazul īn care informatiile sunt necesare altor furnizori de servicii medicale acreditati, implicati īn tratamentul pacientului, acordarea consimtamāntului nu mai este obligatorie.
Pacientul are acces la datele medicale personale.
Orice amestec īn viata privata, familiala a pacientului este interzis, cu exceptia cazurilor īn care aceasta imixtiune influenteaza pozitiv diagnosticul, tratamentul ori ingrijirile acordate si numai cu consimtamāntul pacientului.
Sunt considerate exceptii cazurile īn care pacientul reprezinta pericol pentru sine sau pentru sanatatea publica.

 
     
  Obligațiile pacientului  
 

  Sa respecte regulile ce se aplica īn spital (comunicate de personalul medical);

  Sa pastreze ordinea, linistea si curatenia īn spital;

  Sa respecte programul de vizite si de masa precum si circuitele functionale din spital;

  Sa nu deterioreze bunurile din spital;

  Sa respecte indicatiile terapeutice ale medicului pe perioada internarii;

  Sa nu utilizeze consumatori electrici decāt cu aprobarea medicilor sefi de sectie;

  Sa nu paraseasca spitalul fara aprobare pentru probleme extramedicale; īn cazul īn care are drept de īnvoire sa nu depaseasca timpul care i-a fost acordat;

  Sa pastreze si sa predea īn bune conditii echipamentul de spital si lenjeria de pat primite pentru sederea īn spital;

  Se interzice complet fumatul īn unitatea sanitara, avānd īn vedere prevederile Legii nr. 349/2002 art.3.

 
     
  Legea nr. 46 din 21 ianuarie 2003 privind drepturilor pacientului  
     
  Ord. 386 din 2004 privind aprobarea Normelor de aplicare a Legii drepturilor pacientului